De beste Formule 1 auto’s ooit
Hoewel de Formule 1 al meer dan zeventig jaar enorm populair is, blijft de populariteit van deze wedstrijd aanzienlijk toenemen. Meer nog; gegevens en studies tonen aan dat het de op één na snelst groeiende sportcompetitie ter wereld is en dit lijkt te worden bevestigd als je het aantal volgers op sociale media bekijkt. Bovendien zijn er heel wat mensen die veruit elke wedstrijd gezien hebben én die naar de beste online bookmakers gaan om de kansen voor de verschillende racers in de gaten te houden. Voel je je aangesproken dan is dit artikel – waarin we het vooral zullen hebben over de meest iconische wedstrijdauto’s aller tijden – vast en zeker wat voor jou! Benieuwd? Lees dan gauw even verder!
Ferrari Type 500
Zoals je misschien al wel had verwacht, kan en mag de Ferrari Type 500 niet in het lijstje ontbreken. Hoewel de Ferrari Type 500 oorspronkelijk bedoeld was als Formule 2 racewagen, werd hij ook vrij snel gebruikt tijdens de bekende Formule 1 competities. De wagen is ontworpen door de bekende Italiaanse ingenieur Aurelio Lampredi en was uitgerust met een kenmerkende traditionele Lampredi L4-motor in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak inclusief 4 versnellingen.
Lotus 72
We vervolgen het lijstje met de populaire Lotus 72 wagen die door het bekende duo Maurice Philippe en Colin Chapman ontworpen werd. De wagen deed zijn intrede in het seizoen van 1970 en kon toentertijd meer dan 440 pk bereiken bij een toerental van ruim 10.000 tpm. Het was ook met deze wagen overigens dat de basis van Lotus tussen 1970 én 1975 werd gelegd. En niet geheel onbelangrijk om weten; rond dezelfde periode won Lotus maar liefst 2 rijders-kampioenschappen én menig constructeurskampioenschap. Kortom, een topwagen die met recht en rede aan het lijstje kan worden toegevoegd.
McLaren-Honda MP4/4
De McLaren-Honda MP4/4 was één van de meest succesvolle wagens in de hele geschiedenis van de Formule 1. De racewagen is ontworpen in combinatie met Honda’s krachtbron én werd voorzien van een bijzonder krachtige V6-turbomotor.
Williams FW14/B
De FW14/B wagen werd ontworpen én geïntroduceerd door William ten tijden van het Formule 1 seizoen in 1992. Daarbij sloot de Williams FW14/B het coureurskampioenschap van 1992 af met een recordaantal van maar liefst 9 races waardoor deze wagen als één van de meest bekende racewagens de geschiedenisboeken in ging. De wagen werd aangedreven door een krachtige Renault V10-motor die zonder problemen meer dan 700 pk kon halen bij een hoog toerental van 12.000 tpm.
Mercedes-Benz W196
Misschien niet meteen wat je verwacht had, maar de Mercedes-Benz W196 mag wel degelijk met recht en rede in het lijstje van meest iconische wedstrijdwagens worden opgenomen. Zo werd deze wagen tijdens het bekende Wereldkampioenschap in 1854 door Mercedes-Benz gebruikt om – na 15 jaar afwezigheid – een flitsende comeback te maken. Juan Manuel werd daarbij 2 jaar op rij wereldkampioen achter het stuur van de Mercedes-Benz in 1954 én 1955. Ten tijde van deze kampioenschappen kende de wagen een respectievelijk vermogen van 260 (in 1954) en 295 (in 1955) pk bij een toerental van 8500 tpm.
Benetton B195
De Benetton B195 werd oorspronkelijk ontworpen door de piloot Ross Brawn; een bekende Formule 1 legende die in 1995 het Formule 1 wereldkampioenschap op zijn naam wist te zetten. De B195 werd echter pas wereldberoemd op het moment dat Michael Schumacher er zijn allereerste wereldkampioenschap titel voor coureurs mee wist te behalen. Hij won daarbij maar liefst 11 van de 17 races achter het stuur van de Benetton B195.
Ferrari F2002
De Ferrari F2002; misschien wel één van de meest succesvolste én beroemde Formule 1 wagens allertijden. De wagen werd ontworpen en geproduceerd door Scuderia Ferrari Marlboro met het oog op het Formule 1 wereldkampioenschap in 2002. De Ferrari F2002 werd daarbij gekenmerkt door een atmosferische 3 liter V10 in combinatie met een nieuwe 7-traps automatische versnellingsbak. Op wedstrijdniveau wist dit model maar liefst 15 wedstrijden te winnen, 28 podiumplaatsen te veroveren én 15 prijzen voor de snelste ronde in de wacht te slepen tijdens de seizoenen 2002 en 2003.
Brawn BGP 001
Misschien net iets minder bekend dan de Ferrari F2002, maar toch mag ook de Brawn BGP 001 niet in het rijtje ontbreken. Meer nog, de Brawn BGP 001 wordt zelfs beschouwd als één van de meest unieke én succesvolste teams in de geschiedenis van de Formule 1. Dit is voornamelijk te danken aan het feit dat Brawn de nieuwe reglementen in 2009 onder de knie wist te krijgen en daarbij zowel het constructeurs- alsook coureurskampioenschap wist te winnen en dit allemaal ten tijde van hun eerste én enigste seizoen binnen de Formule 1.
Red Bull RB9
De RB9 wordt beschouwd als één van de meest memorabele en iconische Formule 1 wagens ooit. Hij werd speciaal gefabriceerd voor het seizoen van 2013 en werd aangedreven door een Renault krachtbron die meer dan 750 pk wist te produceren. Hoewel Red Bull een aantal wedstrijden won, was het seizoen behoorlijk omstreden vanwege een heuse ontwikkelingsstrijd tussen enkele topteams.
Mercedes F1 W05 Hybride
De Mercedes W05 was de eerste hybride aangedreven Formule 1 auto van het bekende en populaire merk Mercedes. Bovendien werd de wagen ontworpen door enkele van de grootste F1 ingenieurs die het Formule 1 wereldje rijk was/ is. Deze racewagen produceerde makkelijk 800 pk én was voorzien van een krachtige elektromotor en ERS-systeem dat zorgde voor net dat tikkeltje extra vermogen.
Mercedes-AMG W11 EQ-Performance
De Mercedes W11 werd aangedreven door een turbo-hybride krachtbron én was tevens uitgerust met dynamische, nieuwe autosport-technologieën die speciaal voor het seizoen 2020 werden ontwikkeld. Mercedes ontwikkelde daarbij een – toen nog vrij controversieel – dubbelassig stuursysteem waarmee de hoek van de voorwielen kon worden veranderd door aan het stuur te duwen en trekken. De verandering in hoek zorgde voor extra grip op bepaalde delen van het racecircuit wat dan weer resulteert in uitstekende prestaties.
McLaren M23
Hoewel we reeds een McLaren in ons lijstje hadden opgenomen, kan ook de McLaren M23 niet ontbreken. Deze wagen werd ontworpen door Gordon Copuck en kwam in maar liefst 85 verschillende races aan de start waarvan overigens 16 races ook werden gewonnen. Deze racewagen werd aan het begin van het seizoen in 1973 geïntroduceerd en werd nadien voor het laatst gebruikt tijdens de Italiaanse Grand Prix in 1977.
Tot zover ons lijstje inzake meest iconische wedstrijdwagens binnen het Formule 1 gegeven. Het spreekt voor zich dat er nog veel meer iconische racewagens te noteren zijn die tijdens de afgelopen 70 jaar om wat voor reden dan ook in de kijker liepen. Maar we houden het voorlopig bij dit lijstje waarin de meest bekende racewagens zijn opgenomen die – zelfs voor mensen met minder interesse in de Formule 1 wereld – vast en zeker herkenbaar zijn.
Laat een reactie achter
0 COMMENTAIRES